Test More Magazin Oceanis 46.1

01.03.2019
Test More Magazin Oceanis 46.1 Kad neka jedrilica među nautičarima i čarterašima dobije nadimak stroj za gotovinu malo nakon što se pojavi znači da je na tržištu najma jako tražena, ali i da predstavlja dobru vrijednost za uloženi novac. A ako se dobro prodaje niti   brodogradilištu neće imati ništa protiv tog nadimka. Doduše, kad smo polovicom studenog prošle godine odlazili isprobati jedan od prvih sagrađenih primjeraka u Trogir kamo ga je privezala Ultra, zastupnik tih jedrilica kod nas, za njega ismo još bili čuli. Htjeli smo samo čim prije zajedriti brodom koji je svjetsku premijeru doživio dva mjeseca ranije na sajmu u Cannesu i koji je u Beneteauovoj floti jako važan. Ponajprije zato što je nasljednik jedne od najuspješnijih njihovih jedrilica uopće, Oceanisa 45 prodanog u čak 800 primjeraka, a potom i zato što je njena dužina od četrnaest metara vrlo zanimljiva za najam kao i za privatne kupce. Oceanis 46.1 stigao je godinu dana nakon Oceanisa 51.1 s kojim su Berret i Racopeau koji su ga nacrtali i u sedmu generaciju Oceanisa uveli stepenasti dizajn bokova kako bi trup dodatno proširili nad morem i dodali mu veću širinu, a da istodobno ne šteti performansama. Taj dizajn podrazumijeva i okomiti i nad morem prilično u širinu razvijen proveni dio koji onda u tom dijelu jedrilice osigurava dodatni volumen. Toliko da 51.1 u njemu standardno ima skipersku kabinu. Sličan koncept ”debelog nosa” nastavio je primjenjivati i Pascal Conq koji je na Oceanisu 46.1 projektirao trup, osim što ga je malo manje proširio u srednjem dijelu pa je i njegov ”mokri” dio kod naginjanja jedrilice nešto manji. Ostatak projekta potpisuju arhitekti Nauta Designa koji rade niz Beneteauovih plovila.



ZA VLASNIKE I ČARTERAŠE

Kako bi zadovoljili čim različitije sklonosti i potrebe kupaca potpalublje četrdesetšestice može biti iscrtano na četiri različita načina s rasponom od trokabinskog vlasničkog do peterokabinskog namijenjenog čarteriranju. U bilo kojoj opciji može se naručiti First nadogradnja koja uključuje metar viši jarbol, 60 centimetara dublju kolumbu i bogatiju palubnu opremu. Naravno tu je i niz opcijskih mogućnosti. Brod kojim smo mi jedrili bio je standardan, čarteraški s pet kabina, ali s jarbolom First verzije koji omogućava i znatno veću površinu jedara, prema navodima brodograditelja čak 28%. Uz to imali smo i dva para vinčeva, od kojih je po jedan bio na struju. Premda je namijenjen prvenstveno krstarenju Oceanis ne izgleda glomazno na moru. Njegovu prilično sportskom izgledu pridonosi nisko nadgrađe, veliki ravni dijelovi palube, fiksni poliesterski baštun koji služi i kao nosač sidra, dva kormila skroz u stranu razmaknuta na ukoso postavljenim nosačima te vinčevima nadohvat ruke kormilaru. Kad se jedrilica malo nagne vidi se da ima i dva lista kormila. Kad bi joj se dodalo još i regatno jedrilje, a za naš ukus i nešto tikovine na palubi izgledala bi posve kao jedrilice iz višeg cjenovnog razreda. Po tri velika svjetlarnika na svakome boku propuštaju mnogo svjetla u unutrašnjost jedrilice, a ono u salon dodatno stiže i kroz velike bočne staklene površine i otvore u razini palube te kroz dva krovna otvora.

NA PALUBI

Kokpit je dio broda u koji u pravilu najprije ulazimo, a ljeti tu i najčešće boravimo pa hajdemo u opisivanju krenuti od njega. Ovaj je primjereno velik i u njega će bez problema sjesti sva njena posada, unatoč golemom stolu koji zauzima njegov središnji dio. Mogli bismo kazati da je podijeljen u dva dijela. Onaj namijenjen odmaranju i blagovanju. Klupe oko stola čije se gornje plohe spuštaju i koji u sredini ima ledenicu dovoljno su velike da na njih sjedne šestero odraslih osoba ili da dvije na njima spavaju za vrućih ljetnih noći. Krmeni dio kokpita, izuzmemo li dva kormilarska uređaja i dvije klupice po krmi, posve je slobodan pa će skiper i onaj tko trima jedra imati mnogo slobodnog prostora za rad. S krmene
strane kokpit je samo djelomično zatvoren, a krmeno zrcalo je i platforma koja se hidraulično spušta na sidru radi kupanja ili uz gat zbog izlaska s broda. Na platformu se iz kokpita silazi jednom stepenicom. Prednji dio palube je ravan i čist,
razme su široke, a za pohvalu je i bočna bitva koja će dobro doći za špring. U samoj provi je ogroman gavon. Devetdesetinski jarbol s dva široka križa nosi standardno 106,5 m2 jedrilja. Klizač škote glavnog jedra je na krovu kabine, ispred ulaza što je prava čarteraška verzija, a flok ima klizač neposredno ispred jarbola. Sve skupa je smišljeno što za jednostavno upravljanje i jedrenje u kojem samo dva jedriličara mogu ozbiljno i sportski zajedriti. Prednji štraj hvata se na samom
pramcu, a bubanj rola postavljen je dosta nisko iznad palube tako da je površina prednjeg jedrilja po visini maksimalna moguća za prednje rol jedro, naravno osim u slučaju kad je bubanj smješten ispod palube. Zaputka jarbola se u donjem dijelu račva i hvata na obje strane krme. Klizači škota prednjeg jedra su prilično kratki pa to daje zaključiti da se na njega neće stavljati one ogromne genove. Po manjem vjetru ili kad hoćemo brzo jedriti mnogo primjereniji bit će genakeri i slični tipovi jedara zakačeni na sami vrh baštuna. Pozicija kormilara je dobra, ima dobar pregled, može se sjesti na bok broda dok upravlja ili na one dvije stražnje klupice. Mi smo imali standardna Elvstromova dakronska jedra, prednju rol genovu i klasično glavno s tri štekice (semi full-batten) opremljeno lazy jack bagom. Za testiranja nismo imali asimetrični spinaker ili Code 0. Četiri Harkenova vinča od kojih su dva 50.2 STA spadaju u opcijsku opremu a dva H46.2 u standardu.
Onaj na lijevoj strani koji služi za podizanje gindaca je na struju i također spada u opcijski dio opreme. Kad smo već kod pogona kažimo da se za onaj na motor 46.1 standardno oprema Common Rail Yanmarom od 57 KS kakav je i nama bio na brodu, a opcijski se može naručiti snažniji od 80 KS. Ima osovinski pogon s fiksnom trokrakom propelom. Motorni prostor je standardno veliki, a pristupa mu se iz obje kabine i podizanjem skalina.

POTPALUBLJE

Kolikogod mnogo mjesta ima na palubi ovog Oceanisa još ga je više pod njom. U potpalublje se silazi preko pet skalina. Tu tek do izražaja dolazi sva širina koja se dobila onim stepenastim trupom. U odnosu na staru četrdesetpeticu ima je pola metra više. U taj prostor u našu jedrilicu su smjestili četiri kabine s dvostrukim ležajem i jednu s krevetima na kat, tri kupaonice i prostran salon. Pet kabina u 13,65 metara trupa svakako je možda i najbitniji razlog za onaj nadimak s početka teksta. Bilo je i ranije takvih jedrilica, ali kabine su bile znatno skučenije osobito one u provi. Sam salon je doslovno širi nego li duži pa je u njega moguće s lijeve strane smjestiti uzdužno postavljenu kuhinju koja i na početku i na kraju ima radni istak pa je njen tloris zapravo jedan vrlo široki i iskrivljeni U. Prekoputa je blagovaonički stol koji se može spuštati s udobnim sjedištima uz bok i obje strane, dok centralni dio salona zauzima fiksna klupa s naslonom u kojem je premnik za boce koji odjeljuje blagovaonički dio od onoga za kuhanje. Kuhinja je za ovu veličinu broda ogromna, a zahvaljujući onim ostacima ima puno radnog prostora i ladica za pospremanje suđa. U njoj je sve što je potrebno za kuhanje i
čuvanje namirnica. Plinski štednjak primjerene veličine s dva gorionika i pećnicom, hladnjak s frizerom i dvostruki sudoper s dvije slavine. Jedna za pranje morskom vodom, a druga za slatku vodu iz brodskog spremnika. Sam ugao radne plohe iskorišten je za prostor u kojem se ispod poklopca nalazi vreća za smeće. S obje strane broda ispod razmi su po dva ormarića, a između njih i prostor u koji se mogu slagati knjige. Za svaku pohvalu u ovo digitalno doba. Postoji i izvedba jedne od dvije trokabinske unutrašnjosti u kojoj su s obje strane salona klupe za sjedenje dok je kuhinja na L smještena više prema krmi ispred stražnje lijeve kabine. Kabine, s obzirom na to da ih je pet relativno su prostrane. One u provi  imaju svaka svoju kupaonicu i veći ulazni pred-prostor i visinu nad krevetom, ali je ležaj u dijelu za noge dosta uži. I prednje i stražnje kabine imaju vertikalni ormar i police za odlaganje. Kabina s krevetima na kat je naravno znatno skučenija, ali ona će i tako biti namijenjena najmlađima na brodu. U salonu s pet kabina jednostavno nema mjesta za navigacijski stol, ali ga ima u svim drugim opcijama. Čitava unutrašnjost naše jedrilice bila je obložena brušenom Alpi hrastovinom pastelne boje, a takvi paneli su i na podu. Takva oprema zahtijeva doplatu, a u standardu je drvenarija izrađena od crvenog mahagonija.



GRADNJA

Trup je sagrađen od stakloplastike s punim unutarnjim kalupom koji brodu daje snagu i krutost. Na palubu koja je s gornje strane ohrapavljena je uz stakloplastiku vezana Saerfora pjena kako bi imala dodatnu čvrstoću i zvučnu izolaciju. Kobilica od lijevanog željeza pričvršćena je vijcima i podložnim pločama od nehrđajućeg čelika, dok su dva kormila od nehrđajućeg materijala. Postoji izbor od dvije kobilice - plitka 1,75m težine od 3061kg i duboka 2,35m.

POD JEDRIMA

Jedrili smo po tramuntani i oblačnom vremenu, a puhalo je najviše šesnaest do sedamnaest čvorova tako da smo čitavo vrijeme jedrili punim jedrima. Za timunom je najveći dio vremena proveo Ante Botica, nekada jedriličar u malim klasama
i prvak države u optimistu. U onih tri sata koliko smo jedreći proveli na moru pokazalo se da je četrdesetšestica brz i živahan brod. Unatoč višem jarbolu, a običnoj kolumbi nije se previše naginjala, a brzine koje smo postizali s lakoćom su prelazile 9 čvorova. Kut u orcu je bio prilično visok, a letanja i kruženja bila su jednostavna kao i trimanje jedara. Tek ilustracije radi spomenimo da smo jedeći u orcu od 40 stupnjeva pri 16 čvorova vjetra postizali 7,8 čvorova brzine. U lašku orcu od 60 stupnjeva imali smo brzinu od 8,8 čvorova na mezzonave 9,9. Vjerojatno bi i s velikim prednjim jedrima bilo još bolje i voljeli bismo i to isprobati. Sigurno bismo došli uz još nešto jači vjetar i do 13 ili 14 čvorova. Manevriranje kod uplovljavanja i isplovljavanja unatoč fiksnom trokrakom propeleru nije bilo teško. Njegovoj jednostavnosti je pripomogao i opcijski bow thruster. Na motor smo bili vrlo brzi. Najveće brzina iznosila je 9,6 čvorova pri 3200 okretaja pri čemu motot troši 16,5 litara na sat. No ako ga nećemo tjerati do krajnjih granica nego ćemo ga zavrtiti na 2600 okretaja brzina će nam biti još uvijek visokih 8,5 čvorova a potrošnja više nego upola manja. Iznosit će 7,7 litara na sat. Uzmemo li kalkulator u ruke lako ćemo izračunati da će nam autonomija na motor ako ga tako vozimo biti čak 226 nautičkih milja. Jedrenje je pokazalo da je riječ o dobro projektiranom i izbalansiranom trupu koji će pobuditi interes ne samo vlasnika koji
bi ga iznajmljivali, nego i onih koji bi ga upotrebljavali za sebe. First izvedba u trikabinskoj verziji čini mi se jako pogodna za takvu publiku. Takav smo brod imali prilike vidjeti na sajmu. Njegova prednja kabina je uistinu prava vlasnička, s klasičnim bračnim krevetom, velikim ormarima, kupaonicom i odvojenim tušem, a u salonu je prava mala biblioteka. Odabere li se ona već spomenuta verzija s kuhinjom na L, on je pravi dnevni boravak, a Beneteau 46.1 obiteljska vikendica na moru. K tomu i brza. Cijena mu nije previsoka, polazi od 225.300 eura. Brod koji smo testirali s mnoštvom opcija u koje spadaju pet kabinska unutrašnjost, alpi brušeni mahagonij, jači motor, dodatna ledenica u kuhinji, semi full batten glavno jedro, dodatni viončevi, električni vinč, svi instrumenti i navigacijska oprema, bow thruster, grijanje, inverter, sprayhut i bimini iznosi 299.378 eura. U slučaju da brod ide u čarter to je i konačna cijena jer se PDV odbija kao pretporez. A ako se kupuje za vlasničku upotrebu treba ga dodati. Omjer cijene u usporedbi s vrijednošću koja se za plaćeno dobije je u svakom slučaju dobar. Uostalom i to je jedan od razloga da je u siječnju Beneteau Oceanis 46.1 u svojoj klasi proglašen za European Boat of the Year.

Napisao Marin Srzić • snimili Marin Srzić i Mladen Šćerbe